21.03.2011

Przepisy "British Grenadier"

Rozpoczynając prace nad nowym okresem – wojną o niepodległość Stanów Zjednoczonych, postanowiłem oprzeć się na jakimś istniejącym systemie przepisów. Po krótkim przeglądzie rynku mój wybór padł na British Grenadier, wydawany przez Caliver Books. System oparty jest na popularnym General de Brigade do wojen napoleońskich, ale autor nie ograniczył się do prostego przeniesienia mechaniki do nowego okresu, ale stworzył system oddający moim zdaniem unikalną atmosferę tej wojny. Co ważne, przepisy zawierają też krótkie wprowadzenie do organizacji oraz omówienie taktyki, wskazujące, że autor jest specjalistą w swojej dziedzinie. Jak to obecnie jest w zwyczaju, założone zostało forum poświęcone systemowi, na którym można podzielić się swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami.
Kilka słów o przepisach. Przelicznik figurek wynosi 1:20 dla dużych bitew, a 1:15 do 1:10 dla mniejszych starć. Jeden model działa symbolizuje dwie sztuki. Na planszy wystawia się też figurki brygadierów i dowódców wyższego szczebla. Piechota i kawaleria zostały zgrupowane na wspólnych podstawkach, co poprawia estetykę, tak ważną dla mnie, który jestem może bardziej modelarzem niż wargamerem. Wszystko to wygląda bardzo sensownie, niestety w przepisach znalazły się też elementy, które nie do końca mi odpowiadają, takie jak sprzęgnięcie dezorganizacji ze stratami czy niewłaściwe potraktowanie tyralier. W związku z tym postanowiłem opracować własną wersję przepisów, pozostając przy zalecanej przez nie organizacji oddziałów, co może w przyszłości ułatwić znalezienie przeciwników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz